El Govern veu viable el procés d’integració de Bellaterra a Sant Cugat

0
21

La Junta de Govern Local, reunida en sessió extraordinària aquest matí, ha aprovat un informe, sol·licitat per Cerdanyola del Vallès, que veu viable la integració de Bellaterra i del sector de Can Fatjó dels Aurons al terme municipal de Sant Cugat

L’informe manifesta que la creació de l’EMD de Bellaterra és conseqüència d’un acord del ple de l’Ajuntament de Cerdanyola

L’expedient d’alteració del terme municipal de Cerdanyola del Vallès, consistent en l’agregació del territori de Bellaterra i l’àmbit de Can Fatjó dels Aurons a Sant Cugat, segueix el seu curs. Va ser una petició, l’any 2019, de la Comissió Bellaterra-Sant Cugat, formada per part del veïnat de Bellaterra, la que va iniciar l’obertura d’aquest expedient.

Inicialment, l’Ajuntament de Cerdanyola no va atendre la petició de la Comissió Bellaterra-Sant Cugat per obrir l’expedient. La Comissió va portar el cas a la justícia i el 28 juny de l’any 2024 el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya dictava sentència ferma que obligava l’Ajuntament de Cerdanyola a tramitar l’expedient. El passat 7 de novembre, per completar la documentació de l’expedient, l’Ajuntament de Cerdanyola va demanar un informe a l’Ajuntament de Sant Cugat perquè es posicionés sobre aquesta qüestió. Aquest informe és el que ha aprovat avui la Junta de Govern Local.

L’informe aprovat avui per la Junta de Govern Local considera viable el procés emprès per la Comissió Bellaterra-Sant Cugat, si bé demana a aquesta entitat que en el marc de la tramitació de l’expedient es posicioni sobre la voluntat o no d’agregar Bellaterra a Sant Cugat amb l’estructura de l’EMD plenament operativa.

L’informe explicita que l’EMD de Bellaterra va ser creat per un acord del ple municipal de Cerdanyola del Vallès i que, per tant, no correspon a l’Ajuntament de Sant Cugat assumir els acords plenaris d’altres consistoris. En el suposat cas que l’expedient obert finalitzés amb l’agregació de Bellaterra a Sant Cugat, es considera que correspondria a l’Ajuntament de Sant Cugat decidir la seva autoorganització. En conseqüència, correspondria al ple municipal de Sant Cugat decidir de quina manera s’integra territorialment Bellaterra a Sant Cugat, deslliurant-se de qualsevol obligació de mantenir una estructura administrativa que va ser creada per un altre ajuntament a través d’un acord de ple.

La Junta de Govern Local veu viable la petició de la Comissió Bellaterra-Sant Cugat perquè es compleixen els requisits legals preceptius. Pel que fa a les consideracions geogràfiques, la llei determina que el municipi receptor ha de tenir més població que la part agregada, en aquest cas Bellaterra. Aquest precepte es compleix plenament perquè Sant Cugat té molta més població que Bellaterra.

La llei també determina que ha d’existir una continuïtat urbana entre el municipi receptor i la part agregada. En aquest cas, Bellaterra i Sant Cugat tenen espais urbans comuns. A més el que determina la llei és que ha d’existir una unitat urbana real i funcional que no necessàriament ha de ser amb carrers compartits. La relació del veïnat de Bellaterra amb l’espai urbà de Sant Cugat és òbvia i queda contrastada per les dades, per exemple, del transport públic dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya.

Pel que fa a les consideracions de caràcter econòmic, la llei determina que el municipi receptor ha de ser capaç d’assumir els costos derivats de l’agregació. Sobre això, l’Ajuntament de Sant Cugat no disposa de dades de Cerdanyola per saber exactament la despesa que suposa mantenir els serveis obligatoris a Bellaterra, si bé l’Ajuntament de Sant Cugat entén que està en disposició d’assumir-los. Sant Cugat té més població, més pressupost i més potencial econòmic que Cerdanyola.  

L’informe aprovat avui s’enviarà a l’Ajuntament de Cerdanyola, tal com havia sol·licitat aquest consistori.

Després de l’aprovació de l’informe, el tinent d’alcalde de Drets, Dinamització de la Ciutat, Comerç i Seguretat, Bernat Picornell; i el tinent d’alcalde Relacions Institucionals, Bon Govern i Ciutat Digital, Jordi Puigneró, han comparegut davant dels mitjans de comunicació. Puigneró ha dit que “la política del Govern municipal en aquesta qüestió sempre ha estat la de respectar la voluntat dels veïns i veïnes de Bellaterra, que han impulsat aquest procés al qual nosaltres hem donat resposta des de la normativa jurídica existent actualment”.

De la seva banda, Bernat Picornell ha dit que l’informe “respon tècnicament a les qüestions plantejades sense entrar en el fons polític. Més endavant, a mesura que el procés administratiu avanci, podrem resoldre els dubtes que tenim sobre la concreció dels costos dels serveis a Bellaterra o d’altres i fer una valoració més política”.

Font: Ajuntament de Sant Cugat del Vallès

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

Alcaldes.eu es reserva el dret de revisar els comentaris i de no publicar-los en cas de no ser apropiats.