L’últim informe sobre l’estat del medi ambient a Europa adverteix dels creixents riscos climàtics per a la qualitat de vida i destaca el paper essencial de les ciutats per abordar la crisi climàtica sobre el terreny.
Europa s’enfronta a la degradació i l’explotació de la natura, així com a la pèrdua de biodiversitat i altres amenaces ambientals. L’impacte d’aquests riscos climàtics sobre la qualitat de vida és enorme i, tot i que s’han fet progressos, Europa ha de continuar abordant el canvi climàtic. Com que les ciutats estan a l’avantguarda del canvi climàtic, els seus esforços per adaptar-se i mitigar els seus efectes a nivell local són vitals. Des de la lluita contra la contaminació de l’aire fins a la millora del reciclatge de residus, aquests esforços estan donant els seus fruits. Ara és el moment de prendre més mesures i ampliar els esforços existents per construir una Europa més neta, justa i resilient.
No ens podem permetre reduir les nostres ambicions climàtiques, mediambientals i de sostenibilitat. […] A la Unió Europea, tenim les polítiques, les eines i els coneixements, i dècades d’experiència treballant junts per assolir els nostres objectius de sostenibilitat. El que fem avui donarà forma al nostre futur.
Direcció Executiva de l’AEMA Leena Ylä-Mononen
L’Agència Europea del Medi Ambient (AEMA) acaba de publicar “El medi ambient a Europa 2025“. Aquest informe ofereix l’anàlisi més completa de l’estat del medi ambient a Europa pel que fa al medi ambient, el clima i la sostenibilitat. Es basa en dades de 38 països.
L’informe destaca prioritats que ja són al capdamunt de les agendes de les ciutats, proporcionant dades científiques per fonamentar l’acció política. El missatge és clar: protegir el medi ambient, mitigar i adaptar-s’hi al canvi climàtic i reduir la contaminació són essencials per salvaguardar les nostres societats i economies. De fet, Wopke Hoekstra, comissària de Clima, Emissions Net Zero i Creixement Net, va afirmar que el cost de la inacció és enorme. Aquest és un fet que les ciutats són ben conscients.
Per aquest motiu, l’informe de l’AEMA insta a accelerar la implementació de polítiques i accions a llarg termini que facilitin la sostenibilitat ja acordades en el marc del Pacte Verd Europeu. Com destaca l’AEMA, aquestes accions s’alineen amb les prioritats de la Brúixola de Competitivitat de la Comissió Europea en matèria d’innovació, descarbonització i seguretat.
L’informe també mostra que l’acció val la pena: la Unió Europea continua sent un líder mundial en l’acció climàtica, com ho demostren les reduccions d’emissions i una quota creixent d’energies renovables. Altres indicadors positius inclouen millores en la qualitat de l’aire, el reciclatge de residus i l’eficiència dels recursos. Totes aquestes són àrees en què les ciutats estan invertint molt, tal com ho demostren les ciutats signants de l‘Acord de la Ciutat Verda.
El canvi climàtic ha arribat per quedar-se
Tanmateix, tot i que s’han fet alguns progressos, la situació continua sent crítica en diverses àrees i està empitjorant en d’altres.
El sistema alimentari europeu, amb les seves pràctiques de producció i consum insostenibles, està pressionant la biodiversitat en tots els ecosistemes: terrestres, d’aigua dolça i marins. Encara pitjor, es preveu que aquest deteriorament continuï independentment dels objectius del 2030 sobre aquest tema.
A més, tot i que la resiliència hídrica s’està convertint en un element central de l’agenda de la UE, l’informe confirma que els recursos hídrics d’Europa estan sota una forta pressió, amb un terç de la població i el territori afectats per l’estrès hídric. Calen més esforços per garantir una veritable resiliència hídrica.
Europa és el continent que s’escalfa més ràpidament i està experimentant una freqüència i magnitud creixents de desastres relacionats amb el clima. Els efectes del canvi climàtic són evidents: des d’onades de calor i inundacions fins a sequeres i incendis forestals.
Com poden afrontar-ho les ciutats
Les ciutats estan a la primera línia del canvi climàtic, i els seus esforços per adaptar-se i mitigar-ne els efectes són crucials. Tal com demostra la campanya City Refresh, les ciutats poden marcar la diferència. Tanmateix, calen més accions, i la UE ha d’invertir més i coordinar els seus esforços d’adaptació i mitigació per garantir que ningú es quedi enrere.
Aquest informe és un clar recordatori que Europa ha de mantenir el rumb i fins i tot accelerar les nostres ambicions climàtiques i mediambientals. […] Protegir la natura no és un cost. És una inversió en competitivitat, resiliència i benestar dels nostres ciutadans. Ampliant les accions ara, podem construir una Europa més neta, justa i resilient per a les generacions futures.
Vicepresidenta executiva per a la Transició Neta, Justa i Competitiva, Teresa Ribera
Les ciutats poden contribuir a aquesta crida desenvolupant Plans d’Acció per a l’Energia Sostenible i el Clima (PAESC), plans d’acció dissenyats per abordar el canvi climàtic i facilitar una transició justa. Per donar suport als municipis en la seva tasca, el Centre Comú de Recerca (CCI) ha publicat recentment les Guies dels PAESC per ajudar els municipis a intensificar la seva acció climàtica.
Antecedents
L’AEMA publica un informe sobre l’estat del medi ambient cada cinc anys, tal com exigeixen els seus reglaments. L’informe sobre el medi ambient a Europa 2025 és el setè informe d’aquest tipus publicat per l’AEMA des del 1995. Proporciona informació sòlida i basada en l’evidència sobre com hem de respondre als reptes importants i complexos als quals ens enfrontem, com ara el canvi climàtic, la pèrdua de biodiversitat i la contaminació de l’aire i l’aigua.
S’ha elaborat en estreta col·laboració amb la Xarxa Europea d’Informació i Observació del Medi Ambient (Eionet) de l’AEMA.




















