La demanda de cures augmentarà atès el canvi demogràfic
Les cures continuen recaient principalment en les dones
Els cuidadors informals han de ser reconeguts als sistemes de seguretat social i els règims de pensions
21 de maig
El Parlament va presentar dijous recomanacions per avançar cap a una societat que promogui la igualtat entre homes i dones en les cures formals i informals.
En un informe aprovat per 263 vots a favor, 83 en contra i 154 abstencions, els eurodiputats afirmen que l’accés a les cures és un dret fonamental i insten els països de la UE a abordar la desigualtat de gènere en totes les formes d’assistència. El text advoca per una societat assistencial que doni prioritat a l’atenció domiciliària i comunitària, la solidaritat intergeneracional i la vida independent. Donades les tendències demogràfiques, el Parlament reclama un finançament sostenible i un enfocament centrat en les persones i basat en els drets.
La resolució també demana un «estatut europeu dels cuidadors» per reconèixer el treball assistencial i establir normes mínimes a tota la UE. Els eurodiputats també volen assegurar-se que els cuidadors informals siguin reconeguts en els règims de pensions i els sistemes de seguretat social.
Repartiment equitatiu de les cures
Les responsabilitats de cura no han de recaure desproporcionadament a les dones, diuen els eurodiputats. La igualtat de gènere a la cura requereix el repartiment de tasques, serveis de cura accessibles, igualtat salarial, permís parental i flexibilitat laboral. El Parlament demana campanyes de sensibilització per animar els homes a assumir una part equitativa de les cures, impulsar la participació de les dones al mercat laboral i desafiar els estereotips de gènere tradicionals.
Treballadors de fora de la UE al sector de les cures
Després de reconèixer que el treball assistencial el fan treballadors tant de la UE com de tercers països, els eurodiputats subratllen la necessitat de donar prioritat a la contractació boja, adaptant alhora la gestió migratòria a les necessitats del mercat laboral. La contractació de treballadors de fora de la UE s’ha de fer a través de vies migratòries legals, assenyalen. També reclamen inversió en formació i integració. Finalment, el text condemna la feina no declarada, l’explotació i l’ocupació precària.
Pla d’acció europeu
Els eurodiputats acullen amb satisfacció l’anunci de la Comissió Europea que presentarà un «acord d’assistència» europeu el 2027. Volen que inclogui mesures específiques per ajudar a tancar la bretxa de gènere a les cures i donar suport als cuidadors formals i informals, centrant-se en l’ocupació i la formació, incloses les capacitats digitals, la protecció social, la protecció social.
Declaració
Eleonora Meleti (PPE, Grècia), ponent de la comissió d’Ocupació i Afers Socials, ha declarat: «A la UE hi ha 6,2 milions de cuidadors formals i 53 milions de cuidadors informals. Ofereixen presència, paciència i un toc humà. Aquest informe reconeix les cures com un pilar de la nostra societat i la nostra economia, i no com un treball invisible que donem per fet. Reclamem millors condicions de treball, una remuneració justa i suport psicològic per als cuidadors professionals. I, per als no professionals, demanem condicions de treball flexibles i permisos. Aquesta càrrega continua recaient de manera desproporcionada sobre les dones, quan hauria de ser responsabilitat de tothom».
Rosa Estaràs Ferragut (PPE, Espanya), ponent de la comissió de Drets de la Dona i Igualtat de Gènere, ha declarat: «Les dones segueixen suportant una càrrega desproporcionada de cures tant formals com informals i dediquen 17 hores més a la setmana que els homes a aquest tipus de tasques no remunerades. Aquesta feina invisible continua alimentant la bretxa salarial i de pensions. Alhora, les cures professionals estan infravalorades i sense el finançament necessari. Unes cures assequibles, accessibles i d’alta qualitat són un dret per a tothom, també a zones rurals i remotes. Ningú hauria d’arribar a la vellesa sense accés a unes cures adequades. Acullo amb satisfacció l?anunci d?un acord europeu sobre cures per al 2027. Aquest s?ha de convertir en el nostre full de ruta per construir una Europa més justa i solidària».
Antecedents
El treball associat a les cures tendeix a ser invisible i l’efectuen sobretot dones: El 56% de les dones amb fills menors de 12 anys dediquen almenys cinc hores al dia a cura dels nens, en comparació del 26% dels homes, segons l’Institut Europeu de la Igualtat de Gènere.
El 5 de març, la Comissió Europea va presentar una estratègia digualtat de gènere.









![La lluita contra l’edatisme, temàtica central de l’estand de la Diputació [de Barcelona] a FiraGran 2026](https://www.alcaldes.eu/wp-content/uploads/2026/05/28.5-DIBA-Fira_Gran_2026_edatisme-218x150.jpg)











