El Govern acorda millorar de manera immediata el sistema d’autobusos interurbans de Catalunya

0
11

Mitjançant un Decret Llei es dona resposta al creixement de la demanda, s’impulsa la descarbonització de les flotes, es millora la informació en temps real a les persones usuàries i s’adapta l’oferta als nous hàbits de mobilitat

L’objectiu del Govern és que, a 1 de Gener del 2029, el 75% de la flota interurbana a Catalunya, més de 1425 vehicles, siguin sostenibles, amb una inversió de 762 MEUR

Les mesures previstes comporten l’ampliació del termini concessional per un màxim de sis anys

El Govern ha aprovat, en la reunió del Consell Executiu, un Decret Llei urgent per donar resposta als principals reptes del sistema d’autobusos interurbans. La norma preveu absorbir l’augment continuat de la demanda, impulsar la descarbonització de les flotes, reforçar els sistemes d’informació en temps real a les persones usuàries i adaptar l’oferta de serveis als nous hàbits de mobilitat.

Per garantir l’aplicació efectiva d’aquestes mesures i assegurar la continuïtat del servei, el Decret Llei contempla l’ampliació del termini concessional per un màxim de sis anys.

Un sistema en creixement que afronta el repte climàtic

La xarxa d’autobusos interurbans és el sistema de transport públic que més creix a Catalunya. El 2025 va assolir un màxim històric de 90 milions de viatges, un 10% més que l’any anterior, consolidant un creixement sostingut i accelerat des de la pandèmia. En comparació amb el 2019, l’increment és del 28%, és a dir, més de 20 milions de viatges addicionals cada any. Aquest augment continuat, sumat a les disfuncions del servei ferroviari, ha situat el bus interurbà com el mode essencial per garantir la mobilitat entre municipis a Catalunya.

Per donar resposta a la demanda creixent, es preveu incrementar fins a 1.900 vehicles abans de finals de 2028, que hauran de ser sostenibles per evitar un augment de les emissions. Actualment, la xarxa disposa de 1.597 vehicles, dels quals només 1,6% són elèctrics i un 10% híbrids, una proporció insuficient per assolir els requisits ambientals, especialment en zones de màxima protecció.

En aquest context, la descarbonització de la mobilitat esdevé una prioritat estratègica del Govern per afrontar l’emergència climàtica. Amb l’aprovació d’aquest Decret Llei urgent la Generalitat impulsa la substitució progressiva dels vehicles de combustió per flotes lliures d’emissions, en compliment del Reglament (UE) 2021/1119, de la Llei 7/2021 de canvi climàtic i del Decret 132/2024, i en coherència amb el Pacte Verd Europeu i l’Estratègia de Mobilitat Sostenible, que estableixen una reducció del 90% de les emissions del transport l’any 2050.

Millora de la informació i adaptació als nous hàbits de mobilitat

Els canvis recents en la mobilitat a Catalunya han transformat els patrons de desplaçament i han fet evident la necessitat d’adaptar l’oferta de serveis als nous hàbits de la ciutadania, marcats pel creixement demogràfic i la redistribució territorial. Aquest nou escenari ha incrementat la dependència dels serveis interurbans d’autobús, especialment en aquells territoris on el ferrocarril és limitat.

El 2024, de les 837 línies existents, 451 operaven a la regió metropolitana i la resta es distribuïen entre Girona (157), Tarragona (143) i Lleida (86). Aquesta configuració posa de manifest la importància de disposar d’una xarxa interurbana robusta i equilibrada, un element clau de justícia social i equitat territorial que garanteix l’accés a oportunitats i serveis bàsics independentment del lloc de residència.

L’augment de la mobilitat i les noves necessitats de les persones usuàries fan imprescindible ampliar i modernitzar els sistemes d’informació del transport per carretera. Les aplicacions i canals d’informació hauran d’incorporar com a elements essencials:

  1. Informació en temps real sobre els temps de pas
  2. Avisos d’incidències del servei
  3. Geolocalització dels vehicles
  4. Dades d’ocupació dels autobusos

Aquesta actualització inclou també el desplegament del Centre de Gestió d’Informació de la Mobilitat (CGIM) i la digitalització del sistema, amb l’objectiu que les persones usuàries puguin triar en cada moment l’alternativa de mobilitat que millor s’ajusti a les seves necessitats.

Compromís ambiental i ampliació de concessions per garantir el servei

L’any 2003 la Generalitat de Catalunya va aprovar el Decret 128/2003, que permetia a les concessionàries presentar un Pla d’innovació i millora a canvi d’ampliar el termini de les concessions fins a un màxim de 25 anys. Aquesta normativa situa l’any 2028 com a data de finalització de les concessions vigents. Actualment, n’hi ha 154 actives: 92 a Barcelona, 27 a Tarragona, 20 a Girona i 15 a Lleida.

L’anàlisi tècnica del sistema d’autobusos interurbans indica la necessitat d’actuar abans del venciment de les concessions el 2028. Per això, el Decret Llei aprovat avui obliga les empreses a presentar Plans de descarbonització i de millora de la informació a les persones usuàries, on s’hauran de definir les mesures concretes, els compromisos d’inversió i els calendaris d’execució, així com els mecanismes de seguiment i supervisió per garantir la implementació efectiva.

Aquests Plans de descarbonització i de millora de la informació a les persones usuàries s’implementaran de manera progressiva fins a l’1 de gener de 2029, s’adaptaran a cada concessió i seran d’aplicació només per a les operadores que optin per acollir-s’hi. L’objectiu és que, a l’inici de 2029, el 75% de la flota interurbana a Catalunya -1.425 autobusos- sigui sostenible.

Aquests Plans de descarbonització i de millora de la informació s’implementaran de manera progressiva i adaptada a cada concessió, i seran d’aplicació només per a les operadores que optin per acollir-s’hi. La compra dels nous autobusos i l’aplicació de les mesures d’informació han d’estar completades abans de l’1 de gener de 2029, amb l’objectiu que, en aquesta data, el 75% de la flota interurbana (1.425 autobusos) sigui sostenible.

La transformació exigeix una inversió prioritària de 762.458.063,09 €, assumida íntegrament les operadores. Per garantir-ne la viabilitat econòmica, les operadores podran compensar-la amb una ampliació del termini concessional de fins a sis anys, en funció de les amortitzacions necessàries. Les mesures s’executaran amb calendaris i condicions concretes per a cada concessió, garantint la transició cap a una flota més neta i una millor informació als usuaris.

D’aquesta manera, les empreses disposen de tres mesos per presentar un projecte individualitzat per concessió. Si no el presenten o no és aprovat, s’activarà el procediment de licitació corresponent per garantir la continuïtat del servei un cop finalitzats els contractes actuals.

Font: Govern

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

Alcaldes.eu es reserva el dret de revisar els comentaris i de no publicar-los en cas de no ser apropiats.