El Consell del Pacte de la UE es reuneix amb els responsables polítics de la UE per debatre sobre resiliència, justícia energètica i un pressupost democràtic de la UE

0
57

Abans de la cerimònia del Pacte de la UE el 16 d’octubre, membres del Consell del Pacte de la UE i ambaixadors nacionals es van reunir amb responsables polítics europeus de la Comissió i del Parlament per debatre qüestions clau.

El 15 d’octubre, el dia abans de la gran cerimònia anual del Pacte dels Alcaldes de la UE, va tenir lloc la reunió presencial de la Junta ampliada del Pacte dels Alcaldes de la UE. La Setmana de les Regions i les Ciutats i la cerimònia del Pacte de la UE van presentar una bona oportunitat per organitzar reunions entre els nostres alcaldes i líders regionals amb els principals responsables polítics de la UE sobre clima, energia i finançament de la UE.

Primer, els membres de la Junta del Pacte dels Alcaldes de la UE i els ambaixadors nacionals del Pacte del Comitè Europeu de les Regions es van reunir amb Jan Dusík, director general adjunt de la DG CLIMA, i Rosalinde Van der Vlies, directora de la DG ENER, per debatre com la Unió Europea pot donar un millor suport a la resiliència local i a la pobresa i eficiència energètica davant l’acceleració dels impactes climàtics.

Més tard, la Junta es va reunir amb membres del Parlament Europeu (de la Comissió de Desenvolupament Regional) per debatre el futur del Marc Financer Plurianual (MFP) i els riscos que planteja la seva centralització proposada, tant per a les ciutats com per a la mateixa democràcia europea.

Construint resiliència local en una Europa que s’escalfa
Amb Europa escalfant-se més ràpid que qualsevol altre continent, els debats sobre resiliència i gestió de riscos es van centrar en la necessitat urgent de fer de la resiliència des del disseny un principi rector per a totes les polítiques i inversions de la UE.

Jan Dusík va presentar el proper marc de la Comissió per a la resiliència i la gestió de riscos, que es presentarà el 2026. El marc té com a objectiu integrar l’adaptació i la reducció de riscos en tots els sectors, passant de la resposta posterior a desastres a la preparació proactiva.

Alcaldes com Åsa Lindhagen (Estocolm), Eckart Würzner (Heidelberg), Noel Formosa (San Lawrenz) i Dovydas Kaminskas (Tauragė) van emfatitzar que la construcció de la resiliència ha de ser una missió europea compartida, amb objectius clars, accés directe al finançament i solucions basades en la natura com a enfocament central.

Els líders locals també van subratllar que les ciutats necessiten canals de finançament més senzills, una assistència tècnica més forta i una veu en la presa de decisions de la UE. Van destacar que la resiliència no és només un imperatiu ambiental, sinó també una qüestió de competitivitat econòmica, seguretat i justícia social.

Combatre la pobresa energètica i promoure la justícia energètica
En la conversa amb la DG ENER, Rosalinde Van der Vlies va exposar el proper Paquet d’Energia Ciutadana, que té com a objectiu obtenir resultats tangibles sobre el terreny i empoderar els ciutadans en la transició energètica.

El president de la Diputació de Barcelona, ​​Marc Serra Solé, va compartir un exemple de com estan promovent comunitats energètiques, cooperatives i programes de renovació assequibles per ajudar a treure les famílies de la pobresa energètica i donar als ciutadans la responsabilitat de la transició.

Els alcaldes van demanar una major simplificació dels procediments de finançament, suport a la creació de capacitats locals i la inclusió de les ciutats com a beneficiàries directes dels programes energètics de la UE.

El futur del pressupost de la UE: una qüestió de democràcia

El Consell del Pacte dels Alcaldes de la UE es va reunir posteriorment amb els eurodiputats de la Comissió REGI del Parlament Europeu per debatre la proposta del Marc Financer Plurianual (MFP).

Tant els alcaldes com els eurodiputats van expressar la seva profunda preocupació pel fet que la nova proposta podria recentralitzar la política de cohesió, reduint el paper de les autoritats locals i regionals i debilitant la governança multinivell, la base de la democràcia europea.

Emil Boc (Cluj-Napoca), Åsa Lindhagen i Eckart Würzner van advertir que la desaparició dels vincles directes entre les institucions de la UE i els governs locals amenaçaria la cohesió, el progrés climàtic i la confiança dels ciutadans en la Unió.

Els eurodiputats, inclòs Marcos Ros Sempere, es van fer ressò d’aquestes preocupacions, assenyalant que la política de cohesió i el mercat únic són dues cares de la mateixa moneda, essencials per a la unitat i la justícia d’Europa. Van demanar un compromís renovat amb els principis de la col·laboració, línies pressupostàries separades per a la cohesió i l’agricultura, i recursos garantits per a la innovació local i regional.

Després d’aquesta reunió, els membres de la Junta es van unir al Fòrum Urbà del Parlament Europeu per a un debat públic sobre el Marc Financer Plural (MFP) amb eurodiputats i representants de les ciutats.

Una agenda política per a les ciutats per al futur d’Europa
Al Fòrum, ponents tant de les institucions de la UE com dels governs locals van tornar a expressar fortes preocupacions sobre el MFP proposat per la Comissió Europea, advertint que corre el risc de marginar les ciutats i les regions en la configuració del futur d’Europa.

Obrint el debat, l’eurodiputat Marcos Ros Sempere va demanar una veritable agenda europea per a les ciutats, argumentant que “Europa s’ha de construir des de baix cap a dalt” i que sense una dimensió urbana adequadament finançada, la Unió no pot abordar l’habitatge, la desigualtat ni la transformació digital.

Hugo Sobral, de la DG REGIO, va defensar els esforços de la Comissió per simplificar i modernitzar el pressupost i la política de cohesió de la UE en un moment de creixent incertesa i crisi. No obstant això, va destacar que “el segle XXI és el segle de les ciutats” i que “la cohesió va ser l’eix vertebrador de la transformació a les ciutats”, reafirmant el compromís de la UE de garantir que les ciutats continuïn sent “agents de la integració europea” a través de la seva propera Agenda Política per a les Ciutats (prevista per al desembre).

No obstant això, diversos ponents, inclòs l’exministre de la Regió de Brussel·les Capital, Pascal Smet, van advertir que el canvi proposat cap al control nacional en el marc dels futurs Plans d’Associació Regional i Nacional representa “una Europa de Nacions”, no una de regions i ciutats. En la seva opinió, això conduiria a “menys Europa” en un moment en què “necessitem més Europa”, cosa que minaria l’esperit de cohesió i participació democràtica.

Líders locals de tota Europa, inclosos els alcaldes de Velenje (Eslovènia), Heidelberg (Alemanya), Bolonya (Itàlia) i el president de la regió de Karlsruhe (Alemanya), van parlar amb força sobre els riscos de desconnectar la política de la UE de les realitats urbanes.

Peter Dermol, l’alcalde de Velenje i membre de la Junta del Pacte dels Alcaldes de la UE, va emfatitzar el cost social de la transició verda en antigues ciutats carboníferes com la seva. Va destacar la importància del suport continu de la UE a la transició justa, garantint que hi hagi una alternativa als milers de llocs de treball perduts després del tancament de les mines.

“Europa va fer la promesa que ningú es quedarà enrere; ho hem de fer d’aquesta manera”, va insistir. Va advertir que “si no ho aconseguim, la gent –els miners– no creurà en el procés [de la transició verda]”, cosa que acabaria perjudicant Europa alimentant les reaccions negatives i l’euroescepticisme.

L’alcalde de Heidelberg i membre de la Junta del Pacte dels Alcaldes de la UE, Eckhart Würzner, va concloure l’esdeveniment amb una nota contundent, formulant les seves esperances per a la propera Agenda Política de les Ciutats de la Comissió, insistint que hauria de descriure “el futur d’Europa; és una visió per a Europa”, perquè essencialment, “una visió sense autoritats locals i regionals no és una visió per a Europa”.

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

Alcaldes.eu es reserva el dret de revisar els comentaris i de no publicar-los en cas de no ser apropiats.