- Aquest esdeveniment ja ha passat.
De les arrels al futur: 40 anys de municipalisme solidari

El Fons Català reivindicarà a Girona els 40 anys de municipalisme solidari
- L’alcalde de Girona, Lluc Salellas, el president del Fons, Jordi Cuadras, i la diputada de la Diputació de Girona, Maite Tixis, obriran un acte institucional que clourà el secretari de Governs Locals de la Generalitat, Xavier Amor.
- La politòloga i investigadora gironina Mariama Jadama Minteh aportarà la mirada de futur i analitzarà la renovació dels discursos de la cooperació davant les crisis globals.
- L’esdeveniment, que tindrà lloc el 18 de juny a la Casa de Cultura, retrà homenatge als ajuntaments i ONG que van fundar l’associació a Salt l’any 1986.
Barcelona, 11 de juny de 2026. – Quatre dècades després que es plantés la primera llavor de la solidaritat municipalista a les comarques gironines, el Fons Català de Cooperació al Desenvolupament torna al lloc on tot va començar. El pròxim dijous 18 de juny, a les 18 h, l’Auditori Josep Viader de la Casa de Cultura de Girona acollirà un acte de celebració emmarcat en el 40è aniversari de l’entitat, sota el títol «De les arrels al futur: 40 anys de municipalisme solidari».
Es tracta d’una de les fites principals del programa de commemoració pel naixement de la institució, que va marcar un precedent històric en ser el primer fons de solidaritat constituït a tot l’Estat espanyol.
L’obertura institucional de la jornada, que presentarà la periodista Rita Marzoa, anirà a càrrec de la diputada Maite Tixis, de la Diputació de Girona; el president del Fons Català, Jordi Cuadras; i l’alcalde de Girona, Lluc Salellas. L’esdeveniment clourà una jornada clau per a l’entitat, ja que se celebrarà just després de la seva Assemblea General Ordinària, i comptarà amb una cloenda a càrrec del secretari de Governs Locals i de Relacions amb l’Aran de la Generalitat de Catalunya, Xavier Amor.
De la trajectòria històrica als nous reptes de la justícia global
L’acte vol ser un profund agraïment als ajuntaments i entitats fundadores que l’any 1986 van impulsar a Salt aquest projecte pioner, convertint Catalunya en un referent internacional de la cooperació descentralitzada local. Durant la celebració, es retrà homenatge als municipis impulsors —Salt, Olot, Arbúcies, Terrassa, Tarragona i Santa Coloma de Gramenet— i a les organitzacions socials pioneres: el CIEMEN, Càritas i Justícia i Pau. Com a part d’aquest reconeixement històric, es projectarà un vídeo que repassa les quatre dècades de trajectòria de l’entitat.
Però més enllà de la reivindicació històrica, el Fons Català planteja la jornada com un impuls per refermar el compromís local davant d’un context internacional complex, marcat per l’emergència climàtica, els conflictes, les crisis humanitàries cròniques, i les desigualtats estructurals.
El bloc dedicat a la reflexió de futur anirà a càrrec de Mariama Jadama Minteh, politòloga i investigadora doctoral en Estudis Africans per l’Institut Universitari de Lisboa (ISCTE-IUL). Originària de Girona, Jadama compta amb una sòlida trajectòria en el teixit associatiu, havent liderat projectes a l’associació Jokkere Endam i com a membre de la Red de Acción Panafricanista (RAP). Durant la seva intervenció, oferirà una mirada analítica i renovada sobre els discursos de la cooperació actual, plantejant com continuar promovent els drets humans, la pau i la justícia global des d’una mirada transformadora i arrelada al territori.
L’assistència és gratuïta, tot i que per motius d’aforament es prega confirmació prèvia a través del formulari d’inscripció.

















