Tortosa

El Govern dona el tret de sortida a la segona convocatòria del Pla de barris

0
8

Aprovada una despesa de 200 milions d’euros per a la segona convocatòria de subvencions del Pla de barris i viles 2025-2029

L’import, que pot ser ampliable, servirà perquè més ajuntaments de totes les vegueries catalanes tirin endavant els seus programes d’intervenció integral en barris vulnerables

Es preveu que aquest pla permeti posar en marxa, entre 2025 i 2029, fins a 120 Programes Memòria d’Intervenció Integral (PMII) de transformació a tot Catalunya, amb una inversió total conjunta entre Govern i Ajuntaments de 1.600 milions d’euros

El Govern ha aprovat una despesa pluriennal ampliable de 200 M€ del Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica que permetrà obrir aquesta mateixa setmana la segona convocatòria de subvencions del Pla de barris i viles 2025-2029. A aquesta segona convocatòria s’hi podran presentar els municipis que no van optar a la primera, els que sí que ho van fer, però no van resultar escollits, i els que van resultar beneficiaris de la primera que vulguin presentar un projecte per a un barri diferent.

El pla busca reduir les desigualtats territorials i socials, millorar les condicions de vida i garantir l’accés equitatiu a serveis bàsics i habitatge digne, així com enfortir les comunitats amb la participació activa i construir prosperitat compartida. El Pla de Barris i Viles de Catalunya 2025-2029 deriva de l’aplicació de la Llei de millorament urbà, ambiental i social dels barris i les viles, aprovada el 2022, i que actualitza i dona continuïtat a l’antiga Llei de barris de 2004.

Àmbits i beneficiaris

Els projectes que poden presentar els ajuntaments se centren en zones identificades com a Àrees d’Atenció Especial (AAE), zones amb rendes baixes, dèficits d’equipaments, problemes d’habitatge o exposició a riscos ambientals. Les actuacions no es limiten a la millora de l’espai públic, sinó que almenys el 25% de les accions s’han de dedicar a:

  • Transformacions físiques: en l’àmbit d’urbanisme, habitatge i eficiència energètica i hídrica.
  • Transició ecològica: actuacions d’emergència climàtica, infraestructura verda urbana, serveis ambientals i economia circular.
  • Acció sociocomunitària: reducció de les desigualtats socials, equitat de gènere, salut i educació i econòmica i ocupació.

Finançament adaptat als municipis

La Generalitat finançarà els PMII amb percentatges que varien segons la població del municipi per garantir l’equitat:

  • Municipis de més de 50.000 habitants: 50% del pressupost
  • Entre 20.000 i 50.000 habitants: 60% del pressupost
  • Entre 5.000 i 19.999 habitants: 70% del pressupost
  • Menys de 5.000 habitants: 75% del pressupost, amb la possibilitat d’arribar excepcionalment al 90% en casos de dificultat financera justificada. En aquest cas, cal justificar la dificultat per assumir la part que els correspon.

El límit pressupostari per PMII s’ha fixat en 25 milions d’euros per a municipis de més de 20.000 habitants, i en 12,5 milions d’euros per a la resta.

Es preveu que aquest pla permeti posar en marxa, entre 2025 i 2029, fins a 120 Programes Memòria d’Intervenció Integral (PMII) de transformació a tot Catalunya, amb una inversió total conjunta entre Govern i Ajuntaments de 1.600 milions d’euros. La primera convocatòria, resolta a finals de 2025, va escollir 20 PMII de les vuit vegueries que ja estan en marxa i amb tots els seus Comitès d’Avaluació i Seguiment (CAS) constituïts. Els projectes, que beneficiaran unes 273.000 persones, van sumar un pressupost total de 412 M€, dels quals 232,71 M€ els aporta la Generalitat de Catalunya.

Font: Govern

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

Alcaldes.eu es reserva el dret de revisar els comentaris i de no publicar-los en cas de no ser apropiats.