Reflexió

Encara queden set mesos

0
447

Aquests dies, parlant amb alcaldes i persones vinculades al món municipal, he observat que el calendari electoral comença a fer-se present en moltes converses. Les eleccions municipals seran al maig de 2027 i, quan algú recorda que només falten set mesos, sembla que el temps s’hagi escurçat de cop.

És comprensible que a mesura que s’acosta el final del mandat, els equips de govern comencen a repassar la feina feta i els projectes que tenen entre mans. També apareixen les primeres converses sobre candidatures, possibles relleus i expectatives electorals. Tot plegat forma part de la vida política dels ajuntaments.

Després de molts anys conversant amb alcaldes i alcaldesses, he après que el temps municipal té un ritme particular. Hi ha decisions que es prenen en pocs dies i gestions aparentment senzilles que s’allarguen durant mesos. Un projecte pot avançar amb rapidesa fins que arriba a una administració que ha d’emetre un informe o autoritzar una actuació. Els alcaldes coneixen prou bé aquestes situacions.

Per això, els darrers mesos d’un mandat mereixen una atenció especial. És el moment en què moltes iniciatives impulsades durant els anys anteriors comencen a donar resultats. Algunes obres s’acaben, determinats serveis es consoliden i els acords que han costat tantes reunions finalment es concreten.

També és un període interessant per observar la relació entre l’ajuntament i els veïns. Quan s’acosten les eleccions, les converses al carrer adquireixen una sensibilitat diferent. La gent pregunta per allò que s’havia anunciat, s’interessa per les actuacions pendents i expressa les seves preocupacions. Són converses que permeten conèixer com s’ha viscut el mandat des de fora de l’ajuntament.

En els esmorzars i trobades que organitzem des d’alcaldes.eu, sovint he sentit alcaldes explicar les dificultats que comporta tirar endavant un projecte. Darrere d’una actuació que el ciutadà veu acabada hi acostuma a haver una història de gestions, negociacions i decisions que rarament transcendeix. Conèixer aquest procés ajuda a entendre millor la feina municipal.

Ara, quan queden set mesos per a les eleccions, penso especialment en els alcaldes que es troben immersos en alguna d’aquestes gestions. El calendari continuarà avançant i els terminis administratius seguiran el seu curs. Cada municipi arribarà al maig amb la seva pròpia situació, amb projectes acabats i d’altres que hauran de continuar.

Hi ha una qüestió que sempre m’ha semblat important en la política local: els veïns conviuen durant anys amb les conseqüències de les decisions municipals. Coneixen els carrers, utilitzen els equipaments i observen com evoluciona el seu poble. Aquesta experiència quotidiana acaba conformant una opinió que va molt més enllà dels darrers dies de campanya.

Set mesos encara són una part significativa d’un mandat. A les agendes dels alcaldes hi ha reunions pendents, compromisos adquirits i assumptes que reclamen una resposta. La vida municipal continuarà amb el seu ritme habitual mentre el calendari ens acosta, setmana rere setmana, al maig.

I probablement serà en aquesta feina dels propers mesos on molts veïns acabaran de formar-se una opinió sobre els quatre anys de govern.

Xavier Roca
Director d’alcaldes.eu

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

Alcaldes.eu es reserva el dret de revisar els comentaris i de no publicar-los en cas de no ser apropiats.